GeoGraphixs en Fotojournalistiek
"I won't die for a photo..." Met deze woorden opent de korte reportage over het werk van fotojournalist Ron Haviv. Hij is één van de duizenden fotojournalisten, die elke dag op pad zijn én soms hun leven riskeren.
A journalist tells stories. A photographer takes pictures of nouns (people, places and things). A photojournalist takes the best of both and locks it into the most powerful medium available – frozen images. Photojournalists capture ‘verbs’.” Fotojournalistiek houdt meer in dan alleen maar verslaggeving, het documenteren van (een stukje) werkelijkheid. Het is een vorm van journalistiek, waarbij de camera de actualiteiten, gebeurtenissen en de omstandigheden ongemanipuleerd vast legt om het resultaat vervolgens te publiceren.
Het doel van het maken en gebruiken van foto's in (nieuws)artikelen is het verschaffen van aanvullende informatie om daarmee de gebeurtenis of het nieuwsfeit te duiden en (meer) inzicht te verschaffen. Fotojournalistiek wordt sinds jaar en dag met oorlogsfotografie geassocieerd, wellicht veroorzaakt door het feit, dat beelden van de verschrikkingen van oorlogen en conflicten, zo veel meer op onze netvliezen worden gebrand, dan minder aangrijpende gebeurtenissen. Uiteraard is het werkterrein van de fotojournalist veel groter. Fotojournalistiek is een volwaardig onderdeel van de journalistiek. Normen en waarden van fotojournalisten zijn dezelfde als die van schrijvende journalisten. Beide journalistieke vormen hebben een 'waakhondfunctie'. Een fotojournalist hoort accuraat, objectief en betrouwbaar te zijn. Een goede fotojournalist is dat ! In de workshops gaan we in op onderwerpen als objectiviteit en subjectiviteit, feiten, meningen én kijken we naar het fenomeen nepnieuws. |
Bronnen en media
|
Foto laat de waanzin zien van oorlogsgeweld
De foto hiernaast, gemaakt door de Associated Press fotograaf Eddie Adams, ging in februari 1968 als een schok door de hele wereld. De foto deed duizenden mensen, in Amerika, maar ook hier in Europa, uit protest de straat op gaan.
De executie van Vietcong-officier Nguyen Van Lem in Saigon, op 1 februari 1968. Foto: AP/Addie Adams. Bron: BBC News, 29 januari 2018.
|
Leven in vrijheid met een vrije pers
Leven in vrijheid is in Nederland zo goed als vanzelfsprekend. Dat journalisten, verslaggevers en persfotografen hun werk in alle vrijheid kunnen doen is dat ook. In Nederland en nog in een handvol andere landen. Op de website van Reporters without Borders zie je, dat in veel landen de vrijheid van pers allerminst verzekerd is.
Lees ook het artikel 'Persvrijheid meer onder druk, ook in Nederland' (NOS Nieuws, 19 april 2019). |
Arbeidsomstandigheden en wegwerpmaatschappij
Michael Wolf begon zijn carrière als fotojournalist voor onder meer de gerenommeerde tijdschriften Geo en Stern. In 2003 maakte hij de overstap naar vrij werk. Het centrale thema van zijn werk is het leven van mensen in de altijd veranderende metropolen. In zijn serie 'The Real Toy Story', die hij in 2004 in China maakte, drukt hij ons op op de onvoorstelbare hoeveelheid goedkoop plastic speelgoed, dat onder doorgaans slechte werkomstandigheden in Chinese fabrieken wordt geproduceerd.
Meer over 'The Real Toy Story'. De overzichtstentoonstelling van Michael Wolf's werk was in 2018 te zien in het Fotomuseum in Den Haag.